Kent u iemand met geheugenverlies of vergeetachtigheid, of zorgt u voor iemand met dementie? Dan komt er vaak veel op u af. Zo krijgt u te maken met verschillende zorgverleners, maar ook met wetten en regels. U kunt dan een beroep doen op de casemanager dementie.

Wat is dementie?

Iedereen vergeet weleens wat, dat is volkomen normaal. Soms neemt vergeetachtigheid ernstige vormen aan. Iemand kan de weg niet meer vinden, vergeet namen van dierbaren, of kan dagelijkse taken niet meer goed uitvoeren. In sommige gevallen wordt dementie geconstateerd. Dit is een hersenaandoening waarbij men langzamerhand afhankelijk wordt van de zorg van anderen. Maar liefst één op de vijf mensen krijgt een vorm van dementie, waarvan Alzheimer de meest voorkomende is.

Hulp bij dementie

Zodra de diagnose dementie wordt vastgesteld, vallen vaak alle zekerheden weg. Ongerustheid en angst komen hiervoor in de plaats. Mensen met dementie krijgen te maken met verschillende hulpverleners en instanties, en er zijn vaak heel veel vragen. Dan is het fijn om één aanspreekpunt te hebben. Een begeleider die uw vragen kan beantwoorden, u ondersteunt en samen met u oplossingen zoekt. Dat is de casemanager dementie; een onafhankelijk persoon waar u kosteloos gebruik van kunt maken. Als u een beroep doet op de casemanager dementie, dan krijgt u begeleiding en advies. Dat kan gaan over het regelen van praktische zaken of bijvoorbeeld het regelen van het contact tussen u, uw familie, mantelzorgers en andere hulpverleners. De Casemanager Dementie is uw vaste aanspreekpunt, waar u met al uw vragen terecht kunt. Hij of zij komt bij u thuis en helpt u met alles wat bij dementie komt kijken:

  • Het geven van actieve steun en begeleiding;
  • Het onderhouden van contacten met alle betrokkenen;
  • Meedenken en adviseren;
  • Het geven van informatie over het ziekteproces;
  • Verwijzen naar instanties die specifieke hulp kunnen bieden;
  • Overzicht houden en coördineren.

Delen: